اولین جلسه کمیته ترانزیت ریلی کشور در مرز اینچهبرون
جلسه کمیته ترانزیت کشور برای اولین بار در ایستگاه راه آهن شمال شرق 2 (مرز گمرک اینچه برون) برگزار شد.
مارقوش تورکمن صحرا – یاشار نیازی: امروز صبح در ایستگاه راه آهن شرق (مرز اینچه برون) با حضور اکثریت مدیران کل ترانزیت ریلی کشور اولین جلسه کمیته ترانزیت ریلی در کشور برگزار شد.
طی جلسهای طولانی که در تالار جلسات ایستگاه راهآهن شمال شرق برگزار شد اعضای کمیته ترانزیت ریلی کشور درخصوص توسعه و روانسازی ترانزیت کشور و تعدیل سازی نرخ حمل و نقل برای توسعه ترانزیت کشوری به بحث و بررسی پرداختند.
مهندس آنه محمد غراوی عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل این جلسه به خبرنگار تورکمن نیوز گفت: در حال حاضر در اکثر کشورهای توسعه یافته، ترانزیت یکی از منابع درآمد تلقی میشود. ترانزیت یعنی حمل و نقل بین دو کشور که درآمد آن هم به دلار است. و در کل ترانزیت برای یک کشور برند است.
رئیس کمیته ترانزیت کشور اعلام داشت: آمارها نشان دهنده آن است که ترانزیت بین کشورهای اروپایی و آسیایی چیزی حدود 350 میلیون تن در سال میباشد. که این حمل و نقل (ترانزیت) یک رقم بسیار بالایی است که برای کشورهایی که ترانزیت میکنند درآمد سرشاری ایجاد میکند.
غراوی گفت: برای کشور ما در سال گذشته یک چهارم درآمد حمل و نقل از ترانزیت بینالمللی بوده است. یعنی 25 درصد درآمد حمل و نقل کشور از ترانزیت است که این هم خیلی ناچیز است و ما تلاش داریم آن را رشد بدهیم.
جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت خاص ژئواکونومیک که دارد و از نظر استراتژیک، تمامی کشورهای آسیایی میانه باید از طریق ایران ترانزیت انجام بدهند. و ایران مانند پلی است که آسیا و اروپا را به همدیگر متصل میکنند.
مهندس غراوی اذعان داشت: اروپا و آسیا تحت عنوان کریدور آلتید به هم متصل هستند. کریدور آلتید از چین شروع و به اروپا ختم میشود. و به سه شاخه تقسیم میشود؛ یکی آلتید شمالی که از سیبری و چین میگذرد و از قزاقستان به روسیه – روسیه سفید و به شمال اروپا ختم میشود.
شاخه دیگر آلتید مرکزی که از چین به قزاقستان و ترکمنستان و از بندر ترکمن باشی به آذربایجان و گرجستان و ترکیه و اروپای مرکزی منتهی میشود.
و آلتید جنوبی که از ایران میگذرد؛ از چین شروع به قزاقستان – ازبکستان – ترکمنستان از سرخس وارد و از رازی خارج میشود و این کریدور به شرقی و غربی یا کریدور جاده ابریشم هم معروف است.
رئیس کمیته ترانزیت کشور در خصوص مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط راهآهن شمال شرق گفت:
* افتتاح مسیر ریلی گرگان به اینچهبرون و اداره کل راه آهن شمال شرق 2 در تاریخ 93/9/12
* بازسازی خط قرهتپه به بندرگز با اعتبار بالغ بر 400 میلیارد ریال
* خریداری دو دستگاه کانکس جهت استقرار نیروی مرزبانی و انجام عملیات توزین.
* تهیه یک دستگاه سیستم توزین دینامیک و نصب در محل جانمایی شده
* دیوار کشی جریم ایستگاه تعویض بوژی و خط نرمال و بندر خشک
* احداث خطوط تعویض بوژی و خط عریض و خط نرمال
* تحویل گرفتن 1400 هکتار زمین جهت احداث بندر خشک توسط بخش خصوصی
* وارد شدن نخستین محموله رسمی واردات کالا از مسیر ریلی مرز اینچه برون در تاریخ 17/10/93
* شروع بارگیری محموله گندم از سیلوی گرگان به مقاصد داخل کشور تا 10 روز آینده
* صادر شدن محموله کلینکر از طریق واگنهای امدادی از ایستگاه اینچهبرون
* تفکیک شدن IT و اداره ارتباطات و علائم الکتریکی از راهآهن شمال.
در این قسمت نظرتان را به گزارش تصویری حضور مدیران کل راه آهن کشور در اولین جلسه ترانزیت ریلی کشور که در مرز اینچهبرون (راه آهن شمال شرق 2) تشکیل شد جلب میکنم:
برای دیدن تصاویر زیبای محوطه راهآهن و محل برگزاری جلسه کمیته ترانزیت ریلی کشور
روی تصویر زیر کلیک کنید.
استفاده از مطالب و تصاویر با ذکر منبع مانعی ندارد.