تورکمن باغشی‌لار

آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎري ھﻨﺮﻣﻨﺪي اﺳﺖ از ﺧﻄﻪ راز و ﺟﺮﮔﻼن

تورکمن صحرانگ آد قازانان باغشی‌سی

آﻧﺎ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎري ھﻨﺮﻣﻨﺪي اﺳﺖ از ﺧﻄﻪ راز و ﺟﺮﮔﻼن. ﻣﺘﻮﻟﺪ 1338 ﮐﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮدش ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ در ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ 1341 ﺛﺒﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ .ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﺪش روﺳﺘﺎي” ﺑﮏ ﭘﻮﻻد” و در ﺧﺎﻧﻮاده اي ﭘﺮورش ﻳﺎﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻧﺴﻞ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.ﮔﻔﺖ و ﮔﻮي ﺻﻤﯿﻤﺎﻧﻪ اي را ﮐﻪ در زﻳﺮ ﻣﻲ ﺧﻮاﻧﯿﺪ در ﺣﻮزه ھﻨﺮي ﺧﺮاﺳﺎن ﺷﻤﺎﻟﻲ ﺑﺎ اﻳﺸﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.

_ آﻗﺎي رﺳﺘﮕﺎري، اﮔﺮ ﺑﺨﻮاھﯿﻢ زﻣﺎن ﺷﺮوع ﻓﺮاﮔﯿﺮي ﺳﺎز دوﺗﺎر را ﺑﺮاﻳﻤﺎن ﺑﮕﻮﻳﯿﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدﻳﺪ؟

ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻳﺎدم ﻣﻲ آﻳﺪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﮐﻼس ﭘﻨﺠﻢ اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺑﻮدم ﮐﻪ دﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﺎز ﺑﺮدم و ﺑﺎ وﺟﻮد ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ھﺎي ﺧﺎﻧﻮاده ﮐﻪ دﻻﻳﻞ ﺧﻮدﺷﺎن را داﺷﺘﻨﺪ ،ﺗﻤﺮﻳﻦ ھﺎ را اداﻣﻪ دادم و ﭼﻮن ﺑﻪ دوﺗﺎر ﻋﻼﻗﻪ زﻳﺎدي داﺷﺘﻢ ھﺮ روز ﺑﯿﺸﺘﺮ از روز ﻗﺒﻞ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدم.

_ ﺗﺎ آﻧﺠﺎﻳﻲ ﮐﻪ ھﻤﮕﺎن ﻣﻲ داﻧﻨﺪ ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ و ھﻨﺮ ﺑﺨﺸﻲ ﮔﺮي در ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﻤﺎ از ﭼﻨﺪ ﻧﺴﻞ ﻗﺒﻞ از ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﻮده و ﺷﻤﺎ وارث اﻳﻦ ھﻨﺮ ھﺴﺘﯿﺪ، ﮐﻤﻲ در اﻳﻦ ﻣﻮرد ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﯿﺪ:

راﺳﺘﺶ را ﺑﺨﻮاھﯿﺪ اﮔﺮ ﺑﺨﻮاھﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﻄﻮر دﻗﯿﻖ ﭼﻨﺪ ﻧﺴﻞ ﻣﻦ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﮐﺎر ﻣﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ ﻧﺨﻮاھﻢ ﺗﻮاﻧﺴﺖ زﻳﺮا ﭘﺪر ﺑﺰرﮔﻢ ﻣﻲ ﮔﻔﺖ ﭘﺪر ﺑﺰرﮔﺶ ﻧﯿﺰ ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻮده. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ در ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﯿﻠﻲ زﻳﺎدي دارد.

ﭘﺪرم “ﺻﻔﺮ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎري” از ﺑﺨﺸﻲ ھﺎي ﻣﻌﺮوف ﺑﻮد ﮐﻪ او ھﻢ ﺷﺎﮔﺮد ﭘﺪرش” دوﻟﺖ ﻣﺮاد” ﺑﻮده اﺳﺖ.ﮐﻪ ﺣﺪود 22 ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ﻓﻮت ﻧﻤﻮدﻧﺪ. در ﺿﻤﻦ ﺑﺮادري ھﻢ داﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﻧﺎم” ﺑﺎﻳﺮام ﻣﺮاد ” ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻳﺮام ﺑﺨﺸﻲ ﻣﻌﺮوف ﺑﻮد و دوﺗﺎر را ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮب ﻣﻲ ﻧﻮاﺧﺖ وﻟﻲ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺳﺎل 1380 ﻣﺮﺣﻮم ﺷﺪ.

زﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮي ﺳﺎز ﻧﻤﻮدم اوﻟﯿﻦ اﺳﺘﺎداﻧﻢ ﭘﺪر و ﺑﺮادرم ﺑﻮدم، ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ اﺣﺴﺎس ﮐﺮدم دﻳﮕﺮ آﻧﮫﺎ ﺗﻤﺎم ﻓﻨﻮن ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﻦ آﻣﻮﺧﺘﻪ اﻧﺪ و ﻧﯿﺎز دارم ﺗﺎ ﺑﺮاي ﺗﮑﻤﯿﻞ اﻳﻦ ھﻨﺮ ﻧﺰد ھﻨﺮﻣﻨﺪان و اﺳﺘﺎدان دﻳﮕﺮ ﺑﺮوم.

9k= - آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد ﺑﻪ ھﻤﺮاه ﭘﺪرش ﺻﻔﺮﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎري

_ آﻳﺎ اﻳﻦ ﮐﺎر را ﮐﺮدﻳﺪ؟

ﺑﻠﻪ آن ھﻢ ﺑﺎ اﺷﺘﯿﺎق ﻓﺮاوان، اﻳﻦ وﻗﺘﻲ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﻨﯿﻦ ﺟﻮاﻧﻲ رﺳﯿﺪه ﺑﻮدم و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﺑﻪ ﺷﮫﺮ ﮔﻨﺒﺪ ﺑﺮم ﭼﻮن اﺳﺎﺗﯿﺪ ﺧﻮﺑﻲ در آﻧﺠﺎ ﺳﺎﮐﻦ ﺑﻮدﻧﺪ.

اﺑﺘﺪا رﻓﺘﻢ ﻧﺰد اﺳﺘﺎد” ﻧﻈﺮﻟﻲ ﻣﺤﺠﻮﺑﻲ” ﮐﻪ ھﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدم و ھﻢ ﺷﺎﮔﺮدي.اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﮐﻪ در آن دوران روش ﻳﺎدﮔﯿﺮي ھﻨﺮﺑﺨﺸﻲ ﮔﺮي ﺑﻪ ھﻤﯿﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد و ھﺮﮐﺴﻲ ﻣﻲ ﺧﻮاﺳﺖ ﭼﯿﺰي ﻳﺎد ﺑﮕﯿﺮد ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺎل ھﺎ ﻧﺰد اﺳﺘﺎدش ﺷﺎﮔﺮدي واﻗﻌﻲ ﻣﻲ ﮐﺮد و اﺳﺘﺎد ھﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﺷﺪ ﺗﮑﻨﯿﮑﻲ و از ھﻤﻪ ﻣﮫﻤﺘﺮ اﺧﻼﻗﻲ ﺷﺎﮔﺮدش ﺑﻪ او ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻲ آﻣﻮﺧﺖ. ﺑﻨﺪه ھﻢ ﻧﺰد اﺳﺘﺎد ﻣﺤﺠﻮﺑﻲ ﺑﻪ ﮐﺎر ﭘﻨﺒﻪ ﭼﯿﻨﻲ ﻳﺎ آﺑﯿﺎري وﻳﺎ ھﺮ ﮐﺎري ﮐﻪ ﻓﺼﻞ ﻣﺸﺨﺼﻲ داﺷﺖ ﻣﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻢ .

ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﻲ ﻧﺰد اﺳﺘﺎدان دﻳﮕﺮ ھﻢ رﻓﺘﻢ و ﺑﻪ ﺗﮑﻤﯿﻞ ھﻨﺮ ﺧﻮد ﭘﺮداﺧﺘﻢ. از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﺎد “آراز ﻣﺮاد آرّﺧﻲ”ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﻮل ﺧﻮدﺷﺎن اﺳﺘﺎِد ﻧﻈﺮﻟﻲ ﻣﺤﺠﻮﺑﻲ ھﻢ ﺑﻮدﻧﺪ و داراي ﺻﻔﺎت اﺧﻼﻗﻲ ﮐﺎﻣﻠﻲ ﺑﻮدﻧﺪ و ﺑﻪ ﻣﻦ در ﻓﺮاﮔﯿﺮي اﻳﻦ ھﻨﺮ ﮐﻤﮏ زﻳﺎدي ﻧﻤﻮدﻧﺪ ، و ﻧﯿﺰ اﺳﺘﺎد” ﻗﺰاق ﭘﻨﻖ”.

 9k= - آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد در ﺟﻮاﻧﻲ

_ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻌﺪ از ﻳﮏ دوره آﻣﻮزﺷﻲ و ﺑﺮوز اﺳﺘﻌﺪاد ﺷﺎﮔﺮدھﺎ ﮐﺴﺎﻧﻲ ﭘﯿﺪا ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ آﻧﮫﺎ را ﺑﻪ اﺟﺮا و ﻧﻤﺎﻳﺶ ھﻨﺮﺷﺎن ﺗﺸﻮﻳﻖ ﮐﻨﻨﺪ.آﻳﺎ ﺑﺮاي ﺷﻤﺎ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎد؟

 ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ اوﻟﯿﻦ ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﻣﺮا ﺑﻪ اﻳﻦ ﮐﺎر ﺗﺸﻮﻳﻖ ﮐﺮد ﺑﺨﺸﻲ “آراز ﻣﺮاد آرﺧﻲ” ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻦ ﺑﻪ رادﻳﻮ ﮔﺮﮔﺎن در ﺳﺎل 1354 اوﻟﯿﻦ اﺟﺮاي ﺧﻮدم را ﺑﻪ ﺻﻮرت رﺳﻤﻲ آﻏﺎز ﮐﺮدم .

ﻳﺎدم ﻣﻲ آﻳﺪ ﻳﮏ اﺟﺮا ﺑﺎ ھﻢ داﺷﺘﯿﻢ و وﻗﺘﻲ ﻧﻮازﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮا دﻳﺪﻧﺪ ﻳﮏ ﺗﮏ ﻧﻮازي ھﻢ اﺟﺮا ﮐﺮدم و از آﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ھﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ رادﻳﻮ ﮔﺮﮔﺎن ھﻤﮑﺎري ﻣﻲ ﮐﺮدم. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ اﺟﺮا ھﻢ ﺑﻪ ھﻤﺮاه ﺑﺮادرم ﺑﺎﻳﺮام ﻣﺮاد داﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﮔﺎھﻲ ﻣﻦ ﻣﻲ ﺧﻮاﻧﺪم و ﮔﺎھﻲ ﺑﺎﻳﺮام.

 2Q== - آنه مراد رستگاری (باغشی)

 آﻧﺎ ﻣﺮاد و ﺑﺮادرش ﺑﺎﻳﺮام ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎري

_ آﻳﺎ ﺑﺎ رادﻳﻮ ﻣﺸﮫﺪ ھﻢ ھﻤﮑﺎري داﺷﺘﯿﺪ؟

زﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ از ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻪ ﺑﺠﻨﻮرد ﺑﺮﮔﺸﺘﻢ ﺗﺎ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﻮدم ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺑﭙﺮدازم ھﻤﮑﺎري ﻣﻦ ﺑﺎ رادﻳﻮ ﻣﺸﮫﺪ ﺷﺮوع ﺷﺪ ﮐﻪ ھﻤﺮﻣﺎن ﺑﺎ اﻧﻘﻼب ﺑﻮد و ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ھﻤﮑﺎري داﺷﺘﻢ.

_ اﮔﺮ اﻣﮑﺎن دارد ﮐﻤﻲ درﺑﺎره ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺧﻮدﺗﺎن در زﻣﺎن اﻧﻘﻼب و ﺑﻌﺪ از آن ﺻﺤﺒﺘﻲ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﯿﺪ:

ﺑﻨﺪه در ﻣﻮرد اﻧﻘﻼب، ﺷﮫﯿﺪان اﻧﻘﻼب و ﺟﻨﮓ، اﻣﺎم (ره)، رزﻣﻨﺪﮔﺎن و ﺑﺴﯿﺎري دﻳﮕﺮ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﻧﻘﻼﺑﻲ آھﻨﮓ ھﺎي زﻳﺎدي ﺳﺎﺧﺘﻪ ام و ﺣﺘﻲ اﺷﻌﺎر آﻧﮫﺎ را ھﻢ ﺧﻮدم ﮔﻔﺘﻪ ام ﮐﻪ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ اﮐﺜﺮ آنها ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻮده و ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻳﻦ آھﻨﮓ ھﺎ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮوھﻲ و ﺑﺎ ﺗﻌﺪادي از ﺷﺎﮔﺮدان و ﻳﺎ اﺳﺎﺗﯿﺪ دﻳﮕﺮ ﺿﺒﻂ و اﺟﺮا ﮐﺮده اﻳﻢ.

ﺣﺘﻲ ﻳﺎدم ﻣﻲ آﻳﺪ در زﻣﺎن ﺟﻨﮓ آھﻨﮕﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮدم ﮐﻪ وﻗﺘﻲ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﺮﮔﻼن ﭘﺨﺶ ﻣﻲ ﺷﺪ ﻣﺮدم ﺑﺎ ﺷﻮري ﻋﺠﯿﺐ ﺑﺮاي ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺟﺒﮫﻪ ھﺎ ﻣﻲ آﻣﺪﻧﺪ.

_ ھﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻣﻲ داﻧﯿﻢ ﺷﯿﻮه ھﺎي اﺟﺮاﻳﻲ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎ اﮐﻨﻮن ﻓﺮق داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﮔﺮ در اﻳﻦ زﻣﯿﻨﻪ اطﻼﻋﺎت دﻗﯿﻖ ﺗﺮي اراﺋﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺮاي ﻧﺴﻞ اﻣﺮوز اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ روﺷﻦ ﺧﻮاھﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ و دﻳﮕﺮ ﺑﺨﺸﻲ ھﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدﻳﺪ.

ﻣﻌﻤﻮﻻ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﮐﺴﻲ ﺑﺨﺸﻲ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﻮاﺧﺘﻦ ﻣﻘﺎم ھﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺪ داﺳﺘﺎن ﮔﻮﻳﻲ ، ﻣﻨﺎظﺮه ﺧﻮاﻧﻲ ، ﻣﻨﻘﺒﺖ ﺧﻮاﻧﻲ و دﻳﮕﺮ ﻓﻨﻮن را ﺑﺪاﻧﺪ و ﺑﻪ درﺳﺘﻲ اﺟﺮا ﮐﻨﺪ. ﮐﺴﺎﻧﻲ ھﻢ ﮐﻪ ﺑﺨﺸﻲ‌ھﺎ را دﻋﻮت ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدﻧﺪ از آﻧﮫﺎ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت را ﻣﻲ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻳﮏ ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﺗﻨﮫﺎﻳﻲ ﮐﻞ ﻣﺠﻠﺲ را اداره ﻣﻲ ﮐﺮد و ﻣﻦ ھﻢ ﭼﻮن داﺳﺘﺎن ﺑﻠﺪ ﺑﻮدم ﺑﻪ ﺗﻨﮫﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻢ ﻳﮏ ﻣﺠﻠﺲ را ﺑﻪ اﺗﻤﺎم ﺑﺮﺳﺎﻧﻢ. اﻣﺎ رﺳﻢ ھﻢ ﺑﻮد ﮐﻪ ﮔﺎھﻲ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ھﻢ در ﻳﮏ ﻣﺠﻠﺲ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ھﺮ ﮐﺪام ﻳﮏ ﻗﺴﻤﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ھﺎ را اﺟﺮا ﮐﻨﻨﺪ.

Z - آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد در ﺣﺎل اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ

_ ﮐﻤﻲ ھﻢ در ﻣﻮرد ﺳﺒﮏ ھﺎي ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﯿﺪ.

 در ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ﺳﺒﮏ ھﺎي زﻳﺎدي وﺟﻮد دارد از ﺟﻤﻠﻪ : ﻧﻮِﺧﺮﻟﻲ ، آر ﻗﺎج ، ﻗﻮﻳﻦ ﻳﻮﻟﻲ ، داﻣﻨﻪ ﻳﻮﻟﻲ و ﻏﯿﺮه. ھﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ﺗﻌﺪادي ﻣﻘﺎم دارﻳﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻗﻮﻧﻘﻮرﺑﺎش ﻣﻘﺎم، ﺑﯿﮑﻪ ﺣﺎﻻن ﻣﻘﺎم ،ﻗﺮق ﻟﺮ ﻣﻘﺎﻣﻲ ، ﺗﺠﻨﯿﺲ ، ﻧﻮاﻳﻲ ، ﻣﺨﻤﺲ و ﻏﯿﺮه.

و ﻧﯿﺰ ﺑﻌﻀﻲ از آن ھﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ : ﺟﺎن ﺟﺎن ، آي اﻳﺰﻟﻲ ﻣﺎرال ، ﻗﺎﺷﻠﻲ ﻳﺎر و ﻏﯿﺮه ﻓﻘﻂ ﺑﺼﻮرت آھﻨﮓ ھﺴﺘﻨﺪ. و اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﻀﻲ ھﻢ ﻣﺨﺼﻮص ﻣﺮاﺳﻢ ﻋﺮوﺳﻲ و ﺷﺎدي ھﺴﺘﻨﺪ.

ﺑﺎﻳﺪ اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﻢ ﺗﻌﺪادي ﻣﻘﺎم ھﻢ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﺣﻤﺎﺳﻲ دارﻧﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ: داﺳﺘﺎن ﮐﻮر اوﻏﻠﻲ ، ھﺠﻮم ، ﻳﻨﮕﺶ و ﻳﺎ آزادﻟﻲ ، ﮐﻪ درﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺸﻲ ھﺎ رواﻳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد.

_ آﻗﺎي رﺳﺘﮕﺎري ﺷﻤﺎ ﭼﻨﺪ ﺗﻦ ﺷﺎﮔﺮد آﻣﻮزش داده اﻳﺪ و آﻳﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ، آﻧﮫﺎ ھﻢ ﭘﯿﺶ ﺷﻤﺎ ﺷﺎﮔﺮدي ﮐﺮده اﻧﺪ؟

ﺑﻨﺪه ﺣﺪود 10 ﻧﻔﺮ ﺷﺎﮔﺮد ﺧﻮب ﭘﺮورش داده ام اﻣﺎ ﻧﻪ ﺑﻪ روش ﻗﺪﻳﻢ . ﺣﺘﻲ ﺑﺪون دﺳﺘﻤﺰد ! اﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﮐﻪ ھﺮ ﮐﺪام از اﻳﻦ اﻓﺮاد ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه اي ﺑﺮاي ﺧﻮد در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﺴﺐ ﮐﺮده اﻧﺪ ﮐﻪ از اﻓﺘﺨﺎرات ﺑﺰرگ ﺑﻨﺪه اﺳﺖ. اﻣﯿﺪوارم آﻧﮫﺎ ھﻢ اﻳﻦ ھﻨﺮ را ﺑﺪون ﮐﻢ و ﮐﺎﺳﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﺟﻮاﻧﺘﺮ ھﺎ ﻗﺮار دھﻨﺪ و ﺑﺎﻋﺚ ﺛﺒﺖ اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث ﺷﻮﻧﺪ.

اﻓﺘﺨﺎرات ﺑﺰرگ ﺑﻨﺪه اﺳﺖ. اﻣﯿﺪوارم آﻧﮫﺎ ھﻢ اﻳﻦ ھﻨﺮ را ﺑﺪون ﮐﻢ و ﮐﺎﺳﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﺟﻮاﻧﺘﺮ ھﺎ ﻗﺮار دھﻨﺪ و ﺑﺎﻋﺚ ﺛﺒﺖ اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث ﺷﻮﻧﺪ.

از ﺷﺎﮔﺮداﻧﻢ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻢ آﻗﺎﻳﺎن رﻣﻀﺎن ﭘﻨﺎھﻲ ، آﻗﺎي ﮐﻮھﻲ ، ﻗﺎﻗﺎ زرﻧﺪي ، اﻟﻪ وردي و اﺣﻤﺪ ﻧﻮروزي را ﻧﺎم ﺑﺒﺮم ﮐﻪ ﻧﺎم ﺑﻘﯿﻪ را ﺣﺎﻓﻈﻪ ام ﻳﺎري ﻧﻤﻲ ﮐﻨﺪ.

_ در ﺑﺎره ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎ و ھﻤﺎﻳﺶ ھﺎ ھﻢ ﮐﻪ ﺑﻄﻮر ﻗﻄﻊ ﺷﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪ اﻳﺪ اﺷﺎره اي داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ:

ﺑﻨﺪه در اوﻟﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﺑﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻓﺠﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﻤﻮدم و ﻣﻘﺎم دوم را در رﺷﺘﻪ ﺗﮑﻨﻮازي ﮐﺴﺐ ﮐﺮدم .

ﺣﺪود 9 ﺳﺎل اﺳﺖ ﮐﻪ داور ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻮده ام و در ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎي ﻣﻠﻲ و اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮده و در ھﻤﺎﻳﺸﮫﺎي ﻣﺘﻌﺪدي ھﻢ ﻣﻮرد ﺗﺠﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ام و اﺟﺮا ھﺎي زﻳﺎدي داﺷﺘﻪ ام.

10 ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ھﻢ ﺑﺮاي ﺷﺮﮐﺖ در ﺟﺸﻨﻮاره ﮐﺸﺎورزي ﮐﺸﻮر ﺗﺮﮐﻤﻨﺴﺘﺎن دﻋﻮت ﺷﺪم و در اﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ “ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﯿﺎز اوف ” رﺳﯿﺪم ﮐﻪ اﻳﺸﺎن از ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺰرگ دوﺗﺎر و ﮐﻤﺎﻧﭽﻪ ھﺴﺘﻨﺪ.

_ ﻋﻼوه ﺑﺮ رادﻳﻮ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻧﮫﺎد ھﺎ و ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎ دﻳﮕﺮي ھﻤﮑﺎري داﺷﺘﻪ اﻳﺪ ؟

اﻟﺒﺘﻪ. ﺧﺐ ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎ ﮐﻪ ھﻤﯿﺸﻪ ﺑﻮده . اداره ﻓﺮھﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻲ و ﺣﻮزه ھﻨﺮي و ﻣﯿﺮاث ﻓﺮھﻨﮕﻲ ھﻢ از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎﻳﻲ ﺑﻮده ﮐﻪ ھﻤﮑﺎري ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ داﺷﺘﻪ ام.در ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎو اﺟﺮاھﺎي داﺧﻞ و ﺧﺎرج اﺳﺘﺎن ﺑﺎ اداره ﻓﺮھﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻲ ، در ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻓﺮھﻨﮓ و ھﻨﺮ اﻗﻮام ﺑﺎ ﻣﯿﺮاث ﻓﺮھﻨﮕﻲ و در ﺟﻠﺴﺎت ﭘﮋوھﺸﻲ و ﺗﻮﻟﯿﺪي ﺑﺎ ﺣﻮزه ھﻨﺮي ھﻤﮑﺎري داﺷﺘﻪ ام.

9k= - آنه مراد رستگاری (باغشی)

_ آﻳﺎ ﻣﺎﻳﻠﯿﺪ در ﭘﺎﻳﺎن ﺑﻪ ﻧﮑﺘﻪ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ اي اﺷﺎره ﮐﻨﯿﺪ؟

اﻣﺜﺎل ﺑﻨﺪه ﺑﺮاي ﺣﻔﻆ اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث ﻓﺮھﻨﮕﻲ ﺧﻮن دل زﻳﺎدي ﺧﻮرده اﻳﻢ و ﺗﺎ ﺗﻮان دارﻳﻢ اﻳﻦ ﮐﺎر را ﺧﻮاھﯿﻢ ﮐﺮد. اﻣﺎ زﻣﺎن ﻣﻲ ﮔﺬرد و ھﺮ روز ﺑﺮاي ﺛﺒﺖ و ﺿﺒﻂ اﻳﻦ آﺛﺎر دﻳﺮ ﺗﺮ از روز ﻗﺒﻞ اﺳﺖ .ﺣﻮزه ھﻨﺮي ﺷﺮوع ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮاي اﻳﻦ ھﺪف داﺷﺘﻪ و ﺧﻮاھﺶ دارم اﻳﻦ ﮐﺎر اﺳﺘﻤﺮار داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .

ﻧﮑﺘﻪ دﻳﮕﺮي ھﻢ در ﻣﻮرد ﺳﺎزم ﻣﻲ ﺧﻮاھﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ. ﻗﺪﻣﺖ اﻳﻦ ﺳﺎز ﺣﺪود 200 ﺳﺎل اﺳﺖ.زﻳﺮا ﭘﺪر ﺑﺰرﮔﻢ ﻣﻲ ﮔﻔﺖ اﻳﻦ دوﺗﺎر را در زﻣﺎن ﺟﻮاﻧﻲ اش از ﻗﺰاﻗﺴﺘﺎن آورده اﺳﺖ ﮐﻪ ھﻢ اﮐﻨﻮن در دﺳﺖ ﺑﻨﺪه اﺳﺖ و اﻣﯿﺪوارم ﺑﻌﺪ از ﺑﻨﺪه از آن ﺧﻮب ﻧﮕﮫﺪاري ﺷﻮد.

_ از ﺷﻤﺎ آﻗﺎي آﻧﺎ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎري ﺗﺸﮑﺮ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻨﺪه در ﺗﺎرﻳﺦ “ﺷﺎﻧﺰدھﻢ ﺗﯿﺮ ﻧﻮد و دو” در ﺑﺎره ﺧﻮدﺗﺎن و ھﻨﺮي ﮐﻪ در اﺧﺘﯿﺎر ﺷﻤﺎﺳﺖ و ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدﻳﺪ.ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻓﺮھﻨﮓ اﺻﯿﻞ ﺗﺮﮐﻤﻦ اﺳﺖ و ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ زﻧﺪه اﺳﺖ و اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث را ﺑﺎ وﺟﻮد ﺗﻤﺎم ﭘﺎﺳﺪاري ﻣﯿ‌‌‌‌ﮑﻨﺪ.

ﻣﻦ ھﻢ ﺗﺸﮑﺮ ﻣﻲ ﮐﻨﻢ.

مارقوش / دایره‌المعارف ترکمن های جهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا